Bordet är dukat!

Vintern är här och de flesta av våra fåglar har dragit söderut. För dem som stannar och härdar ut den kalla årstiden väntar ofta stora utmaningar. Att ge stannfåglarna ett extra energitillskott bidrar till att fler överlever till våren. För oss har det varit en självklarhet i alla år att mata fåglar i trädgården. Mest bjuder vi på solrosfrön, men även hampfrön, talgbollar och jordnötter finns att tillgå. Koltrastarna men även blåmesen gillar äppelhalvor, och bjuder man på havre kommer även gulsparven.
Maten har vi beställt hos Pippifoder.se De har ett brett sortiment och levererar hem till dörren!

Herr och fru grönfink på mataren.

En blåmes har hittat ett solrosfrö i snön.

Bergfinkarna ser vi mest i början och slutet av matningssäsongen.

Talltitan är en ovanlig gäst på matningen, men ju större variation i menyn, dessdå fler arter kommer till bords.

Upplagd av Lars Petersson kl. 16:08